23. února 2009

Assassin's Creed: epické dobrodružství

K Assassin's Creed jsem se nakonec dostal hlavně ze zvědavosti - trailery a recenze mě extrémně nepřesvědčily ke koupi, ale nakonec po slevě na pět stovek jsem si nechal říct. A jak jsem teď rád, že jsem to udělal. Assassin's Creed je jedním slovem EPIC. Svět Assassina vás buď nechá chladným, nebo vás totálně dostane.














AC se odehrává v době křižáckých výprav na blízkém východě, kdy hráč ovládá člena řádu Assassinů Altaira, který si musí znovu získat po nepodařené misi důvěru u "šéfa" řádu. Ten vám rozdává questy. Ty spočívají v asasinaci nějakého člověka, templáře, padoucha, který škodí lidem. Než jej ale budete moci zabít, musíte se dopracovat k informacím, které vám samotný akt vraždy usnadní. Zbavíte se stráží, z rozhovoru lidí odposlechnete místo, kde se osoba vyskytuje, ukradnete mapu tajných vchodů apod. Asasinace je vždy velmi originální a celá akce, od dostání se na místo, přes shlédnutí cutscény až po samotnou mordu a následný útěk je vyloženě skvělá a byly to jedny z nejlepších herních zážitků, co jsem zažil.








Lví podíl na tom má překrásná grafika. Tři velká města jsou plná života, lidí, a úžasné architektury, kde pravé kouzlo tkví v interakci s nimi. Lidé ve městě nejsou jen loutky, jsou to naprogramovaná NPC, která reagují na to, když do nich žduchnete, nebo když uvidí vytasený meč. Na to špatně reagují nepřátelé. Nedílnou součásti AC jsou šermířšké souboje na blízku, které jsou dost náročné na zvládnutí, nicméně vypadají skvěle. Klasickým úkolem mimo hlavní příběh je právě třeba zachránění nevinného občana, na kterého si dovolují stráže. K dohrání hry na 100% je i toto potřeba splnit, stejně jako sesbírat vlajky (je jich šíleně moc) a zabít templáře po celém herním světě.








Celková trvanlivost hry je ohromně vysoká. A nikdy mě nepřestala bavit. Altair totiž je správný akrobat a kaskadér a lezení po budovách a všem jiném možném je geniální. Skákat přes střechy, lézt na věže, šplhat přes zdi, chodit po římsách - to vše je naprosto boží a tvůrcům dávám 1* za to, jak vše pěkně naprogramovali. Za chvíli vám tento parkour přejde do krve. Postupem hry také Altair získá lepší akrobatické schopnosti (ale také lepší zbraně a brnění).








Naprosto bezchybnou stránkou hry je hudba, namluvení a vůbec celá zvuková stránka. Co nepotěší je absence titulků (jasné, anglicky umím dobře, ale titulky to vždy zjednoduší - pozn.: hrál jsem ENG verzi, českou bych fakt nechtěl), místy obtížnost (hlavně šermířské souboje v pozdějích fázích hry) a také neskutečná pomalost hry v podobě dlouhých loadingů, nemožnost přeskakování (i už jednou viděných) nehratelných sekvencí a také samotné vypínání hry, které je nutné udělat snad v pěti krocích, práce na dvě minuty. Také musím zmínít, že pro pravou grafickou extázi je nutné docela výkonný hardware. Přes všechny chyby je ale Assassin ve svém jádru tak dobrý a tak novátorský, že za ten skvělý herní zážitek jsem se nebál dát opravdu velmi vysoké hodnocení.








Hodnocení:

Tak monumentální hra, že jsem všechny negativa, které mě neskutečně štvaly, nakonec zapomněl a jen jsem vzpomínal, jak skvělý Assassin's Creed byl.
92%

Klady:
Oku ladící vzhled (grafika, lokace, efekty)
Animace, pohyby
Volnost postupu
Skákání, lezení
Namluvení, zvuky, hudba
Dlouhá trvanlivost
Malé detailíky
Živoucí svět

Zápory:
Absence titulků
Pomalost (loadingy, nemožnost skipovat animačky/rozhovory, idiotské vypínání)
Nutný novější hardware
Místy zmatek v ovládání
Později trochu stereotyp
Nestabilita
Sem tam těžké








A jako bonus koláž fotek míst ze hry, jak vypadají dnes:

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Skvělá hra, ale ve srovnání s druhým dílem je to jen slabý odvar. Pokračování je hratelnější, zábavnější a na konci se alespoň člověk dočká něčeho pořádného. No, nemyslim si, že dvojkou to skončí. každopádně doporučuji oba díly, moc jsem si to užila.