31. října 2011

Jak jsem odhalil SuperVáclava

Říká se, že po bitvě je každý generál, takže uznávám, že jsem si mohl více věřit a publikovat odhalení hned, jak jsem si dal indicie dokupy, teď už je to pouze zápis ve stylu "dyť já jsem vám to říkal!". Každopádně pojdmě si projít historii SuperVáclava a mého pohledu na něj. Je krásné, že fundovaní redaktoři iDnes jsou za největší blbce (ostatně to už je běžné) a já měl pravdu víceméně od začátku :-).

První video SuperVáclav na svém YouTube profilu publikoval už 28.9.2011, šlo o jakýsi nesmysl ohledně návštěvy svatováclavských slavností ve Staré Boleslavi. O den později vydal slavné pejskařské video a 2.10. to s poléváním kuřáků na zastávkách (ač nekuřák, tohle mi Václava hodně znechutilo). Zároveň už fungoval web na doméně supervaclav.blogspot.com a obě videa se začala šířit.



Teď nevidím do toho, jak moc byla propagace vynucená (aneb ani virální videa se sami od sebe nezačnou šířit, je plno nástrojů, jak to rozjet), každopádně po zhlédnutí videa s pejskem jsem si začal klást klasické dvě otázky, na které vždy najdu 100% odpověď vzhledem k tomu, že jsem dle vlastních slov tzv. "viděl všechna videa na internetu" :-D.

1. je to fake nebo ne?
2. je to virál nebo ne?

1. Pejskařské video má jasné znaky fakeu, i když musím říct, že v této kategorii se rozhodně jedná o fake povedený, protože aktéři se zkoušeli chovat maximálně přirozeně a klasický úmělý nerealistický roztřesený pohyb kamerou, který používají fake videa, tady byl šikovně použit. Kamarád mě ale upozornil na druhé video (už bylo odstraněno z YT), kterou akci zabíralo z jiného záběru, a taková náhoda prostě neexistuje. Takže jasně zinscenované video, ANO.

2. Je to virál? YT kanál byl vytvořen nově a obsahuje jenom tato videa, odkazují na blog, vypadá to, že budou pokračovat... a 5.10.2011 vychází rozhovor se SuperVáclavem na Novinky.cz, který utvrzuje v tom, že se jednoznačně jedná o připravenou kampaň, takže ANO.

Poté byla založena stránka na doméně supervaclav.cz, což by samo o sobě nebylo zajímavé, kdyby ale stránka nenesla jedno zvláštní znamení: byla v designu nových osobních webů Active24 a dokonce obsahovala i odkaz na jejich web, což samozřejmě jinak stránky nemají. To, co vyvolávalo pochyby, byl majitel domény, kterým nebyla firma samotná, každopádně registrovat to za ně mohl falešně kdokoliv.


To bylo 7.10.2011 a já jsem na Facebooku a Twitteru oznámil, že se jedná o kampaň Active24. Abych později v případě mé nepravdy nebyl za blbce, radši jsem si veřejně ještě kladl pochyby :-D.

Musím se omluvit, že zvláště na Twitteru, kam jsem o mém objevu napsal kolegovi DJovi Wichovi, jsem byl velmi sprostý a kampaň odsoudil. Chování SuperVáclava na těch zastávkách mě prostě naštvalo, navíc mám mnohem radši virály založené na pozitivních věcech, takže jsem zadavatele Active24 odsoudil a v emočním vypětí proklel :-).

Ten den jsem napsal do Active24 a František Grunt, jejich marketingový manažer, mi odpověděl tak, jak jsem čekal. Bylo ještě brzo, aby kampaň prozradili, takže reakce "Super Václava také sledujeme a jsme rádi, že si jako registrátora své domény vybral ACTIVE 24, a dělá nám tím reklamu" byla jediná možná. A úsměvná.


Kampaň pokračovala dál a SuperVáclav publikoval další videa, byla odhalena jeho pravá identita, což na rozuzlení nemá vliv, a pak nastala hodně nečekaná věc: agentura Volný radikál se přihlásila k autorství. Na to mě náhodně upozornil kamarád, když jsem na FB publikoval odkaz na novou kameru GoPro Hero 2. Volný radikál totiž tvrdil, že kampaň vytvořili pro GoPro k propagaci kamerek. Ok, pojďme to vyvrátit během jedné minuty čtením jejich webu: text o kampani je hrozný nesmysl a hlavně produkt "GoPro Drift HD170 Stealth" neexistuje, GoPro je jedna firma, Drift druhá, tedy něco, jako kdyby napsali, že dělali reklamu na Audi BMW 535i.
Radikálovi jsem napsal prostřednictvím formuláře na webu, ale odpovědi se mi nedostalo.

Jedinou věc, kterou jsem nedomyslel je, že Volný radikál může být úplně smyšlená agentura. Nikdy jsem o ní neslyšel a větší research jsem si nedělal, takže jsem pojal podezření, že si jen chtějí udělat nekalou reklamu zadarmo. To jsem ale netušil, že na to novináři v čele s iDnes tak jednoduše skočí (a ve výsledku je jedno, zdali to je fiktivní nebo reálná agentura).


Když jsem si otevřel článek "Pouliční hrdina SuperVáclav propagoval sportovní kamery", začal jsem se smát. Redaktor Jan Jiřička krásně uvěřil prezentaci Volného radikála a vůbec se neobtěžoval kontaktovat GoPro nebo SuperVáclava a bullshit publikoval stejně jako třeba Lidovky nebo Týden. V diskuzi jsem na lež Volného radikála upozornil, článek ale zůstal stejný až do 26.10.2011, kdy SuperVáclav v Anděl Media Centru redaktorovi přinesl kachny, když předtím on kachnu vypustil. SuperVáclav at his best!


Volný radikál vyšel s pravdou ven a já se tedy dozvěděl, že i já jsem se částečně nachytal a myslel, že jde o opravdu nekalou soutěž, naštěstí je VR jen hra, fiktivní agentura, moji zprávu z formuláře pak ocenili tak, že ji vyvěsili na jejich stránkách ve vtipné sekci inbox :-).

Fast Forward.

Konec první fáze kampaně nastal 30.10., kdy se SuperVáclav na YouTube odhalil a supervaclav.cz nabídl odkaz na superstránka.cz, kde si můžete u Active24 udělat jednoduchou pěknou prezentaci, jak to udělal SuperVáclav.

Takže co jsem tím chtěl říct: novináři opět dokázali svou nevalnou úroveň, Active24 si, ač největší registrátor, opět vylepšil pozici, předvedl jednu z nejoriginálnější kampaní (shodou náhod další výborná kampaň z letoška byla také na domény), lidi byli často zase za ovce, a já, já jsem měl celý měsíc pravdu :-D


P.S.: Je škoda, že opravdový tvůrce reklamy, agentura Loosers, je kvůli akci Volného radikála docela poškozena. Pěkný rozhovor s ředitelkou agentury, SuperVáclavem a marketingovým ředitelem Active24 je zde.

3 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

dobrý, ale "videa se sami od sebe" je tvrdé Y:)

Péťa Doupik řekl(a)...

No, a není to vlastně spíše "videa se sama od sebe" :-)? To video.

Anonymní řekl(a)...

http://fundova.blog.idnes.cz/c/224350/Od-psich-vykalu-az-po-prodej-domen-To-je-SuperVaclav.html