13. března 2009

F.E.A.R. 2: Project Origin

Pět krabiček vedle sebe. FEAR preorder bonus, FEAR, FEAR: Extraction Point, FEAR: Perseus Mandate a nově i FEAR2: Project Origin. Od první ukázky původního FEARu jsem byl na hru fakt natěšený (tvůrci No One Lives Forever!) a u dema jsem se vyloženě posíral strachy, ale zároveň jsem si skvěle a zábavně zastřílel, navíc v zpomaleném čase. Plná hra pak byla super, psycho pasáže byly něco unikátního. Datadisky sice nepřinesly nic moc nového, byly ale stále dobré a zábavné, jen trošku nesmyslně zamotávaly příběh. Ten je naopak ve FEAR2 pěkně vysvětlován a už teď se těším na FEAR3.

Dneska trochu více screenshotů, vždyť takové krásné apartmá nejde odbýt jednou fotkou :-)








Ale zpět ke dvojce. Project Origin, jak už každý ví, začíná těsně před koncem jedničky, atomový výbuch areálu Armachanu tak zažijete jako člen jednotky projektu Harbinger z povzdálí... z apartmánu ředitelky Armachanu, jejíž záchrana je váš první úkol. Vše se ale mnohem více zvrtne a Alma a Replica soldiers proti vám opět stojí v plné síle.








No, v plné síle ani moc ne, hra je totiž dost lehká, a to i přes nemožnost libovolně ukládat postup – checkpointů je dostatek a do půlky hry snad nehrozí, že umřete. Ke konci hry samozřejmě vojáci už přes brnění něco vydrží (hlavně mutant, co oživuje mrtvé), celkově to ale prostě je docela jednoduché. Oříšky v podobě soubojů s mechem (robotem-obrněncem) jsou oproti jedničce vyloženě banální, megasilný raketomet ho okamžitě odrovná. Ale první setkání s ním bez této zbraně má hodně do sebe.








Od level designu nelze čekat nic převratného, což někoho může zklamat, já jsem ale rád, že je FEAR2 stále dobrý v tom, co umí – připravit pěknou zábavnou jednosměrnou desetihodinovou cestu hrou. Nejlepší je rozhodně mise v základní škole, potěší dvě pasáže s ovládáním robota v rozbořeném městě, kde trochu škoda, že nepřátelé nepřicházejí ve větším počtu. Trošku větší řezba přijde ve dvou pasážích, kdy ovládáte stacionární flak cannon na střeše transportéru.








Trvanlivost hry si můžete prodloužit důkladným prozkoumáváním všech prostor, kde najdete boostery reflexů (delší zpomalení času) a také dokumenty, které jsou naprosto esenciální, vysvětlují toho totiž velmi mnoho (hlavně zmiňovaná škola je docela mazec). Byl jsem velmi zklamán z recenzí prestižních časopisů, kde si stěžovali, že příběh FEAR2 je opět zmatený, protože dokumenty asi vůbec nečetli. Navíc za tyto věci dostáváte achievementy, které ale trestuhodně nejsou v rámci Games For Windows Live, i když FEAR2 pod GFW patří. Je to velká ostuda pro tuto značku, když jen GTA IV, Kane & Lynch a Gears Of War a pár dalších má achievementy i pro Windows a ne jen X360. Ještě jedna maličkost mimo hru tu je: před nainstalováním hry se vám do počítače nacpe i Steam, do kterého se pak musíte přihlásit a na váš učet si hru aktivovat, což znamená jediné: CDčko a obal můžete vyhodit nebo někomu jen tak darovat, protože už jej nikdy nepoužijete, serial key jste navždy svázali s pouze vaším účtem.








Zbraně nové nečekejte. Opět je zde problém čtyř slotů, kdy nevíte, jestli si nechat ultimátní zbraně (raketomet, pulzní zbraň, napalmomet, sniperka, co zabíjí na 1 střelu) a doufat tak, že do jediné zbylé útočné pušky, co nesete, budou dále vypadávat náboje z nepřátel. Novinkou (objevující se teď často v akčních hrách, přišlo s tím myslím Call Of Duty 3) jsou souboje na blízko, kdy musíte něco mačkat, abyste nepřátele odstrčili a zabili.








Také přibyla možnost shodit stoly a jiné věci a vytvořit si tak kryt (což je kromě vybuchování barelů snad jediná možnost interakce s prostředím). Dělání těchto provizorních krytů je ale úplně k ničemu a udělal jsem to jen pro achievement. Nepřátelé to dělají rádi, je jim to ale málo platné, ve slow-motion je stejně zabijete, než stačí něco udělat. V běžné rychlosti hry jsou pak naopak až nezvykle hbytí, až hyperaktivní. Což pak vypadá, že jsou úplní idioti, prostě AI se nepovedla. Takže ani nebudete moc nadávat, že se nedá naklánět.








Grafika se obecně u FEAR2 moc nechválí, já s ní ale problém nemám, i dnes se mi velmi líbí, navíc to není žádný zabiják hardware a dost mě potěšila nativní 16:9 podpora. Efekty a použití shaderů, hlavně tedy ve scary scénách, jsou příkladné, lepší jsem nikde neviděl. Naprosto špičkový je instrumentální doprovod, který geniálně dotváří atmosféru.








Nedostatků jsem vyjmenoval docela dost, inovací jsme se moc nedočkali, přesto je FEAR2: Project Origin velmi kvalitní zábavná hra a přehnaně kritické hodnocení si vůbec nezaslouží.

Hodnocení:
FEAR2 pokračuje v tom, co mu jde nejlíp, a za ten zábavný zážitek si jej velmi cením.
85%








Klady:

Stále pěkná grafika, 16:9
Pasáž s robotem, kanonem
Škola a pár dalších lokací
Halucinační pasáže, lekání, hodně krve, psycho
Sbírání informací
Rychlé načítání, nenáročnost na HW
Hudební doprovod

Zápory:
Dilema se zbraněmi
Statické prostředí
Nijaký cover systém
Jednoduchost
Achievementy nejsou součástí Live


Žádné komentáře: