28. května 2008

Crysis: moje hra roku 2007

Asi nebyla očekávanější hra v roce 2007 než Crysis, po konzolových odbočkách první seriózní následovník skvělého Far Cry. FC, prvotina německých Crytek, přineslo v roce 2004 překrásnou grafiku tropického ostrova, hra se vyloženě dobře hrála, k cíli nevedla nutně jediná cesta, nepřátelé byli netypicky velmi chytří (dosud pro mě nepřekonané!). Po přestupu z Ubisoftu k EA sice Crytek přišli o značku Far Cry, ne však o tvůrčí talent. Jak bylo Crysis očekávané a hypované, tak tak je super. Jako koncipovaná trilogie sice nejde zatím hodnotit její celkový zářez do herní historie, zahrání Crysis 1 je však super zážitek. Proč? Osvědčený koncept zůstal a vylepšil se.


Opět jsme se dočkali otevřené hratelnosti, kdy je možné použít Rambo styl, nebo využít vehikly, nebo spíše potichoučku obcházet stráže. Novou dimenzi dodáva nanosuit, speciální kombinéza se 4 režimy. V základním armor máte zvýšenou obranu proti zranění, ve speed se umíte velmi rychle pohybovat, ve strength máte obrovskou sílu (nepřátelé po úderu odlétají, umíte mohutně vyskočit) a ve cloak jste skoro neviditelní. Používání sil kombinéze ubírá energii, takže nemůžete přežít obrovskou sprchu kulek, dlouho běhat, dát 5 úderů za sebou nebo být hodinu neviditelní. Další taktický prvek do hry přináší použití fyziky, můžete tu kácet stromy, bořit příbytky, házet sudy. Ne vždy to vypadá zrovna ultra reálně, je to ale super. Velmi šikovnou featurkou Crysis jsou modifikace zbraní, kde můžete změnit třeba typ zaměřovace, režim střílení, přidat tlumič, granátomet, nabít odrovnávací šipky místo ostrých nábojů. Jako zpestření se dočkáte misi v tanku, na korbě Hummeru za kulometem a za kniplem bojového vznášedla.









Příběh už všichni znáte, mimozemská invaze v Severní Koreji, takže napřed bojujete proti Korejcům, pak proti větřelcům z vesmíru. Intermezzem mezi tím je návštěva mimozemského jádra, nezapomenutelný zážitek, atmosférický, monumentální, zmatený a klaustrofobický:-). Hodně lidí druhou část kritizuje... já jsem taky nemohl Cryteku odpustit, že do Far Cry dali hnusné příšery a pak už to nebylo "ono", zde se to částečně opakuje. Napřed máte překrásnou džungli a jiné lokace s vojáčky a pak máte mimozemšťany ledově přetransformovanou zemi, mimozemské cíle i zbraně. Jsem zvědav, čeho se dočkáme v dalších dílech. Příběh o americké jednotce je sice takový klasický, přesto je dobře prezentovaný a těším se na jeho další vývin.









Nejvíce diskutovaná je hardware náročnost. Jak by také ne, Crysis je nejlépe vypadající hra a plynule ji bude možné spustit na hardwaru, který v době vydání ještě neexistuje. Přesto nejmodernější karty skoro maximální nastavení zvládnou a je to vyloženě extáze, těžko popsat, nutno zažít osobně. Když jsem to hrál na Lukášově novém kompu a pak to spustil u sebe, skoro jsem se zhrozil:D. Nicméně i na low to je super zábava, jen z toho budete uchcávat o něco méně;). Jinak hru jsem dohrál ve Francii na lyžáku a její chytlavost se projevila, když jsem k tomu pustil kámoše - v našem pokoji kalilo 10 lidí a on byl úplně mimo, totálně zabraný do hry na 2 hodiny:D, ale nadával, jak to je těžké;). Předtím si totiž furt dělal srandu jak to vypadá jednoduše (hrál jsem to na normal).
Pozn.: K vlastním "vše low" obrázkům jsem byl nucen přidat i ukázky, jak má hra správně vypadat :-).









Hodnocení:

Skvělá střílečka v nejlepší a nejnáročnější grafice s nanosuitem, mimozemšťany a tak :-)
95%

Klady:
Dosud nejlepší herní grafika
Otevřená hratelnost
Pěkná prostředí (vč. alien core)
Nanosuit
Poutavý příběh
Monumentálnost ke konci hry

Zápory:
Pro maximální grafickou extázi nutný hardware, který bude až při vydání Crysis 2
Mám rád pouze humanoidní nepřátele, takže stejně jako ve Far Cry se mi opravdu líbí jen část hry
Překvapivě nic moc inteligence Korejců









Bonusový obrázek: proč bojovat v otevřeném bojišti, když je můžu nalákat do úzké průrvy v plotě a postupně je zabíjet :-)

Žádné komentáře: