2. června 2008

ArmA: Queen's Gambit: válka je těžká

Operation Flashpoint je klasika. Ve své době to byl fenomén, neuvěřitelně silná hra, přes neskutečné množství chyb to byl bezkonkurenčně největší, nejrealističtější a nejotevřenější simulátor války. Uff to bylo superlativů. Datadisk Resistance přinesl neméně silnou kampaň. Na nástupce se čekalo dlouho, značka OF zůstala Codemasters, tak Bohemia Interactive přišli s Armed Assault, neboli ArmA. Armu popisovat nechci (vracet se k frustrujícím okamžikům a popisovat čekání na patch, se kterým to dokonce šlo dohrát!), dnes tu referuju o datadisku Queen's Gambit.

Co přinesl? Hlavně dvě nové kampaně. První se jmenuje Konflikt Rahmádí a dokončuje původní hru. Jako Američané musíte na novém ostrově porazit uprchlého prezidenta a jeho armádu. Ostrov je hodně pouštní a minimálně jedna mise (ze tří) mě bavila, protože byla situována do města, hodně připomínala Ghost Recon: Advanced Warrior. Druhá kampaň Royal Flush je delší, odehrává se dva roky po původní kampani, kdy král sjednoceného ostrova a jeho syn princ umírá při leteckém neštěstí a na trůn usedá jeho protidemokratická dcera Isabella. Vy a váš tým jste žoldáci najatí povstalci. Tuto kampaň vytvořili Black Element Software a za originální obsah (rozmanité úkoly, možnost/nutnost nákupu zbraní od překupníků) i velmi povedený příběh si zaslouží plusko. Jak už jsem z Army zvyklý, tak i datadisk má příšerné cutscény a dabing k popukání.










Achilovkou série je engine, který sice umí super věci, ale je dle mě hrozný, vše se tu dělá tak blbě. Jasně, realističnost, tohle není Call Of Duty, tohle je opravdový boj, ale samotná hratelnost trpí tím, že trefit nepřítele a vyhrát misi je vždy velmi obtížné, nehledě na špatné zeskriptování a pathfinding. Všem doporučuji si zapnout všechny pomůcky jako je detekce nepřátel nebo automatické zaměřování, jinak jste fakt hardcore hráči a máte dostatek času. Je běžné, že nepřítel je od vás stovky metrů, reprezentují ho 3 pixely v dalekohledu, ale vás bezpečně trefí. Doporučuji vypnout trávu, neboť vy přes ni vidíte úplný prd, ale nepřítel má opět fajnou výhodu, že pro něj vy schovaní v trávě snad fosforeskujete!

Snad nejlepší okamžiky hra poskytne, když se vám povede zastřelit nepřítele a přežít. V tom vám mají pomoct spolubojovníci, ale většinou musíte většinu vykosit vy. Přepad konvoje o 40 mužích s 4členým týmem prostě musíte zvládnout, no :-). Savovat můžete kdykoliv, ale přepíšete tím předchozí pozici, což je na dvě věci. Mimo to datadisk obsahuje nové mise do multiplayeru, vozidla a zbraně. Hra v dnešních dnech také dostala finální patch/update, který přinesl RTS mód.
Pozn.: Screeny jsem přihodil oficiální, moje hra vypadala hnusně, když jsem v rámci rovnosti příležitostí vypnul trávu a taky pro vylepší plynulost povypínal většinu efektů.









Hodnocení:
Se sérií Operace Flashpoint/ArmA je to stále stejné - neuvěřitelný obsah a možnosti na příšerném enginu, který spolu s realistickým pojetím a velkou obtížností činí hraní velmi frustrujícím. Škoda. Netvrdím ale, že jsem se v některých okamžicích u hraní nebavil, hra má své světlé okamžiky. Pokud máte neskutečnou trpělivost nebo jste hardcore Flashpoint hráči, Arma s datadiskem je pro vás určená;)
35%

Klady:
Ultrarealistické pojetí
Neskutečné možnosti
Featurky, které v žádné jiné hře nenajdete
Zajímavé příběhy kampaní
Nové ostrovy

Zápory:
Ultrarealistické pojetí
Engine: pathfinding, zasekávání, inteligence, skriptování, triggery, provedení cutscén, náročnost, vzhled
Celkově frustrující

Žádné komentáře: